1970-talet
1970-talet inleds med att ett område på 10 hektar mark öster om Sipsjön arrenderas. Motocrossbanan anläggs inom området och en premiärtävling körs. Återigen lagseger i Novemberkåsan och för denna erhåller MK Orion NT-RT:s plakett för årets bästa idrottsprestation i Roslagen.
Under 1971 gjordes stora förbättringsarbeten på speedwaybanan och klubben deltog åter i speedwayserien. Bengt Söderström körde Safarirallyt och på hemmaplan var Sören Käll främsta rallyåkare. Mc-killarna tog hem lag-SM i T.
En ny epok startade 1972. Rallycross-preminär på Sipsjöbanan. Tävlingsformen kallades i början "Auto-cross" och premiären i Hallstavik, som var den andra tävlingen i landet, lockade över 4000 åskådare. Sipsjöbanan fick ett nytt sekretariat och ett speakertorn byggt lagom till tävlingen. Bland motorcykelresultaten samma år märks Karl-Ingemar Larssons guldmedalj i Six-days och Torbjörn Janssons seger i Novemberkåsan. Speedwaysporten utvecklas alltmer och 1973 blir Kent Pettersson trea i JSM. Karl-Ingemar Larsson tar åter guld och blir också klassegrare i Six-days i USA. Novemberkåsan vinns åtgerigen av Torbjörn Jansson och Orion segrar i lagtävlingen och öerövrar därmed det förnämliga lagvandringspriset för alltid. Rallycross fortsätter även 1973 och samlar över 7000 åskådare. Nils-Olov Thoresson var klubbens bäste rallyförare.
Under 1974 och 1975 fortsatte rallycrossen med rekordpublik. Båda åren samlades omkring 8000 åskådare. Lennart Persson blir Svensk Mästare i banracing med bil 1974 och samma år tar Karl-Ingemar Larsson 2:a platsen i T-SM.
1975 börjar Stig Blomdin härja på rallycrossbanorna och Mari Vall debuterar som en av landets första kvinnliga speedwayförare. Jeff Nilsson blir trea i Riksmästerskapet för 80cc-förare.
Under 1976 ökade klubbens medlemsantal till 521 st. En isbanetävling hade planerats, men fick inställas. Rallycross kördes, men publiksiffran blev nu "bara" 5000. På speedwaybanan kördes en landskamp mellan Sverige och Polen. På innerplan anlades under året en knattespeedwaybanan. Mari-Anne Blomdin debuterade i rallycross och blev Sveriges första kvinnliga rallycrossförare.
Natten till den 1 juni 1976 härjades Holmens Föreningsgård, där klubben hade sitt sekretariat, av en förödande brand. Allt lösöre blev förstört, men 80% av arkivmaterialet var läsbart. Medlemsregistret spolierades helt och ett stort arbete fick läggas ned för att rekonstruera matrikeln. Jeff Nilsson blev i slutet av året Svensk Juniormästare i T och klubbens juniorlag placerade sig som tvåa i JSM.
Framme vid 1977. Knattespeedwayen kom igång och klubben hade bra fart på såväl speedway som motocross. Bland bilåkarna var det tyvärr glest. Två rallycrosstävlingar arrangerades, varav en som sommartävling. Totala publiksiffran av båda blev ca 8000. Dick och Jeff Nilsson blir fyra och femma i T-SM. I början av året hyres en källarlokal i Folkets Hus som sekretariat.
Aktiviteten i klubben ökar mer och mer och 1978 är antalet medlemmar uppe i 556. Det körs åter T-tävlingar för Mc i klubbens regi. Speedwaylaget byter namn till "Rospiggarna" och får en ny ledare i Alan Andersson. Bröderna Peter och Mikael Messing blir etta och tvåa i Riksmästerskapet för 50cc-speedway. På Sipsjöbanan körs en deltävling i SM-motocross, 250cc. I T-tävlingar för Mc blir det många fina framgångar. Jeff Nilssons deltog bl a i Six-days och blev tvåa i T-SM:
Klubbens 49:e levnadsår, 1979, blev en av de intensivaste säsongerna. Totalt kördes 14 tävlingar, varav 9 i speedway. T-tävlingen för Mc, måste tyvärr inställas på grund av snöförhållandena. Jeff inledde säsongen utmärkt, men en skada gjorde att han fortsättningsvis ej kunde tävla. Han hann dock med att bli trea i SM-crossens 125cc-klass och fyra i T-SM. Klubbens lag kom två i Lag-SM i T och Jacob Olsson blev JSM-mästare i T. Bäste poängplockare i crosserien blev Urban Perås. Från mars -79 har klubben en heltidsanställd kanslist, Nils Sjölund, Sipsjöbanan blev under året också godkänd som fullvärdig A-bana.