Headerbild

1950-talet

Vid ingången av år 1950 hade klubben 103 medlemmar. En av de bästa förarna i början av 1950-talet var Bengt Mattsson, som placerade sig bra i många tävlingar och även var med i Six-days-tävlingar i England och Italien. Åke Johansson hade fortsatta framgångar i bl a Hedemora-TT och var även han med i Six-days, där han blev guldmedaljör. Sivert Eriksson var en annan förare som prövat på det mesta inom mc-sporten med varierande rsultat. Han övergick sedan till bilåkning och gjorde ett flertal starter i t ex Midnattssolrallyt. Vid jordbanetävlingen den 27 maj 1951 pressades banrekordet i katalogklassen av Bill Nilsson som körde glänsande. 

Vid utgången av 1952 hade medlemsantalet ökat till 118 st. 

Tävlingsverksamheten blev alltmer livlig och nu började även klubbens bilförare att härja i prislisotnra. Där finner vi Cronje Cegerblad, Bengt Mattsson, Åke Jorlin samt inte minst Lennart "Lillen" Hasselfeldt som för övrigt blev klubbens förste seniorförare. 

Den 25 april 1954 kördes invigningstävlingen på Berga-banan och därmed inleddes en ny epok i klubbens historia. Premiärtävlingen vanns av Orions egen Mats-Olov Larsson och Bill Nilsson kom på tredje plats. Framgångar i seriemotocrossen noterade redan från början och dessa har fortsatt genom åren. 1954 var även det stora genombrottsåret för Bill Nilsson, som hade massor av toppresultat inom och utom landet: Svensk Mästare, seger i Motocross des Nations, Sveriges Grand Prix och Novemberkåsan. För detta fick Bill bl a Racings Guldnål, blev årets motorman och fick NT:s plakett för Roslagens bästa idrottsprestation. 

1955 hade medlemsantalet ökat till över 300, framgångarna i motocross fortsatte, främst för Bill Nilsson.

Ett lag-SM i motocross, 500cc, anordnades 1957 på Bergabanan med en publiksiffra på ca 3000 personer. 

I mitten av 50-talet arrangerades även några stock-cartävlingar, en fluga som var populär några år. Under senare del av 50-talet fortsatte framgångarna för Bill. Massor av toppresultat av vilka kan nämnas Världs- och Svenskt Mästerskap 1957. Tvåa i VM och SM samt lagvärldsmästare och Kåsa-segrare 1958 och VM-tvåa 1959. Det året fick Bill även SMK:s förarmärke i guld. Andra förare som måste nämnas är Gunnar Johansson som blev trea i SM och lagvärldsmästare 1958, Kåsa-segrare 1959 då Gunnar tog hem vandringspriset för alltid. Ted Lindskog var bl a trea i T-SM 1958 och Karl-Ingemar Larsson gjorde bra ifrån sig i många tävlingar. 

På bilsidan visade Bertil och Bengt Söderström, Stig Pettersson och Olle Bromark att de tillhörde eliten i tillförlitlighet. 1958 blev Bengt femma i T-SM och 1959 blev broder Bertil sexa. Gunnar Axelryd gjorde många förnämliga resultat på isbana. 

1959 tillerkändes klubben nyttjanderätten till Folkets Park och de befintliga byggnaderna inköptes för 3000 kronor. Den egna tävlingsverksamheten blev intensiv och medlemsantalet varierade mellan 400-500 tjejer och killar under slutet av 1950-talet.